Skip to content

7 sjekkpunkter før du skal lansere din nye webside

7 sjekkpunkter før du skal lansere din nye websiteFør publisering av en nytt nettsted, bør du validere at sidene er i samsvar med gjeldende og god praksis for søkemotoroptimalisering (SEO). Sitefinity CMS kommer med gode «out-of-the-box» verktøy som kan være en enorm ressurs for deg når du utvikler din SEO strategi. Dette kan vær avgjørende  og viktig hvis du skal unngå vanlige SEO feil som hemmer god ranking i søkemotorene.
Denne artikkelen gir en detaljert sjekkliste over oppgaver som du bør utføre for et godt bidrag til å maksimere din SEO innsats. Fullfør disse sjekkpunkter før du publiserer.

1. URL

Gode URL`er

Å ha spesialtegn som ‘?’, Eller ‘&’ etc. i nettadressene kan forhindre at enkelte søkemotorer indekserer din side.Sørg for å ha gode og rene adresser, ikke bare for sider, men også for alle innholdselementer  som nyheter, blogger, hendelser, typer tilpasset innhold osv. Dette sikrer at hver søkemotor som Google, Bing, etc.. vil være i stand til en  feilfri gjennomgang og
indekserer dine sider på en god og effektiv måte.

Bindestrek er bedre enn «underscore»

Underscore er et alfategn og dermed ikke et skille ord. Bindestreker er å skille ord og vil gi deg et rett indeksering i søkemotorene.

Dette skal du sjekke:

  • Ord i nettadressen skal separeres med bindestrek
  • Hver nettadresse bør beskrive innhold på siden best mulig
  • En nettadresse skal ikke inneholde mer enn 100 boksstaver

2. Side titler

Det er viktig at du har gode sidetitler og relevante søkeord til hver artikkel. Det er tittelen på siden som vises i søkeresultater og  de gjør en stor forskjell i søkeresultat. Husk å sjekke;
Sidetittel må være unik og hold tittellengden under 65 tegn inkludert bindestreker. Pass på at du bruker sidetitler som skal tale både til dine kunder og til søkemotorene.

Dette skal du sjekke:

  • Skriv gode sidetitler
  • Sidetitler skal være unike
  • Sidetitler skal ikke være for lange ( under 65 tegn)
  • Sidetitler skal ikke inneholde domenenavn

3. Beskrivelser

Husk at den beskrivelsen du skriver er hva sluttbruker for opp ved søk og treff på søkemotorene. Ha en klar og tydelig beskrivelse som beskriver ditt budskap. Altså nøyaktig budskap som beskriver innholdet på din side. Bruk også stikkord separert med komma ( meta-tags). Dette er i helthet er viktig for god optimalisering av siden.

Dette skal du sjekke:

  • Sjekk at hver side har en beskrivelse og stikkord
  • Hver beskrivelse skal være unik
  • Beskrivelse skal ikke inneholde sidetitler
  • Beskrivelse skal ikke være for lang – mindre enn 150 bokstaver

4. Overskrifter

Overskriftene er en av de viktigste delene av en  SEO sjekkliste. Du bør bare ha én H1 tag på siden din, og den bør inneholde ditt fokus søkeord.

Dette skal du sjekke:

  • Hver side skal kun ha 1 H1 tag
  • H1 tag skal inneholde ditt fokusord

 5. Bilde – alt-tag

Beskrivelse av bilde ( alt-tag) er en av de vanligste tingene å glemme. Det er viktig at du sørger for å ha beskrivelse i alle dine bilder da dette øker SEO resultatene. Alt-tag på bildene er den eneste attributt på dine bilder som blir indeksert i søkemotorene. Husk derfor å utføre dette.

Dette skal du sjekke:

  • Sidene skal ikke ha for mange bilder
  • Bilder uten alt-tag tekst skal ikke forekomme på dine sider

 6. Lenker i tekst

Bruk de riktige ordene i lenking av tekst og koblinger til andre sider er avgjørende. Bruk 3-4 ord i lenkingen som forklarer nøyaktig hvor linken kommer til å ta brukeren.

Dette skal du sjekke:

  • Lenken i din tekst skal forklare brukeren hvor du tar dem til
  • Lenketekst skal ikke være for kort
  • Lenketekst skal ikke være for lang ( 3-4 ord er tilstrekkelig.)

7. Installer Webmaster Tools

Søkemotorgigantene som Google og Bing hvet hvordan de skal hjelpe nettadministratorer for best mulig tilnærming for søkemotoroptimalisering. Disse tjenestene er vanligvis gratis og forholdsvis lette og konfigurere. Disse verktøy gir deg tilgang til viktig informasjon for at du best mulig skal kunne arbeide med ditt nettsted og jobbe med et bedre teknisk nettsted og overtid skape mer og mer trafikk.

Dette skal du sjekke:

  • Opprett en Google/Bing konto og installer Webmaster Tools
  • Bruk Webmaster Tools for å sjekke din nettside for 404 / 500 feil, innholdsduplikater og sider som mangler overskrifter
  • Sjekk om du har døde linker
  • Generer en XML sitemap i Webmaster Tools

[av_notification title=’Note’ color=’silver’ border=» custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’normal’ icon_select=’yes’ icon=’ue81f’ font=’entypo-fontello’]
SEO optimalisering er tidkrevende og krever et nøyaktig arbeid. I de fleste tilfeller er det fornuftig å sette vekk denne type arbeid til profesjonelle på området. GETS er en aktør som utfører denne type arbeid og har gode verktøy utover Webmaster Tools som gjør denne type arbeid effektivt – og som kan monitoreres via analyseverktøy.
[/av_notification]

[av_button label=’Vi hjelper deg – kontakt oss’ link=’manually,/Pages/kontakt-oss’ link_target=» color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ position=’left’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’]

Share This
Scroll To Top